Wednesday, December 8, 2010

all about nuffnang







assalamualaikum..
entry kali ni mungkin agak panjang lebar serta berinfo for new blogger..
hope all the information will help you..
^_^



Kita mulakan dengan 'Apa itu nuffnang?'
Nuffnang ni merupakan peneraju komuniti periklanan blog yang pertama di Asia Pasific..senang cerita nuffnang ni provide iklan untuk korang paparkan kat blog korang dimana iklan2 yang dipaparkan itu adalah berbayar dan boleh jadi side income for blogger2 sekalian..untuk peringkat awal mungkin agak jenuh nak tunggu 'current earning' tuh bergerak from 0.00..but makin lama korang aktif berblogging,makin berpuas hati lah korang dengan nuffnang ni okey..

Bagaimana cara untuk menaikkan nilai 'current earnings' anda?
Current earning akan bertambah jika anda berjaya mendapat kan Buffered Earnings..

Apa pulak Buffered Earnings (BE) tuh?
Apa yang daku tahu,BE berlaku apabila pihak pengiklanan berminat dengan blog kita untuk mempromosikan iklan mereka bagi tempoh yang tertentu.Kalau anda lihat pada nuffnang ads di blog anda sentiasa ada iklan yang sama berjoget2 tuh maknanya blog anda telah terpilih dan mungkin anda akan mendapat BE yang banyak..BE akan bertukar ke ME( metered earning ) apabila nilai kempen BE yang telah tamat tempoh dijumlahkan..

Macam mana nak tarik advertiser?
Bergantung pada traffic korang..lagi meriah traffic korang,lagi cerah peluang untuk advertiser letak iklan depa kat blog korang ye..

PENTING !!
BE ni bukanlah jenis iklan yang bergantung pada click on ads untuk menaikkan earning nya..tetapi bergantung pada jumlah unique visitor anda.
Untuk mengetahui apa yang dimaksudkan dengan unique visitor,sila rujuk pada entry IZAMIR RIDZWAN..entry beliau lagi mudah untuk difahami berkaitan unoque visitor..


Tips untuk mendapatkan buffered earnings :

1. Rajin-rajinkan diri mengupdate survey nuffnang anda di sini :

blog manager --> pilih blog anda --> update survey (disebelah polls)

kepentingan update survey ini adalah supaya advertiser tahu blog anda berkisar tentang apa..senang cerita buat survey ni boleh promote blog korang dekat advertiser la..bagi mereka yang baru dalam dunia blogging ni memang advertiser kurang yakin untuk letak iklan kat blog anda..tapi jangan give up..buat lah banyak2 entry..keep on blogging..lama2 advertiser akan tertarik jugak..don't worry :)

2. Letak semua nuffnang ads dekat blog anda.

Nuffnang ads boleh didapati di home page nuffnang anda :

Add ads ---> copy code --> paste dekat blog template korg

Tak kira lah yang kat header,side bar atau between post..letak jek semua ni kat blog korang..dan pastikan lokasi ads ni strategik dimana senang untuk pelawat lihat..kalau dah korang letak kat tempat tersorok macam mana pelawat nak nampak kan..senang cerita letak di tempat yang pelawat tak perlu scroll sampai bawah..tak semua pelawat rajin nak scroll sampai bawah ye..

3. Traffic yang memberangsangkan.

BE dipengaruhi oleh traffic yang tinggi.
Untuk mendapat traffic yang sesak serta tinggi..anda perlu rajin update blog anda..yelah kan..kalau tak ada entry baru..orang pown takmo singgah blog kita :)

4. Jangan curang dgn nuffnang a.k.a jangan tamak.

Yang ni kes sensitif sikit..nuffnang tak boleh berkongsi dengan ads yang lain seperti Youthsays..jika anda meletakkan kedua2 ini sekali,maka anda akan diabaikan oleh nuffnang..


buat masa ni..ini sahaja yang boleh dikongsikan bersama..jika ada yang tersilap daku sedia menerima teguran..daku pun masih baru lagi dalam nuffnang ni..banyak lagi yang daku kena pahamkan tentang nuffnang..ini info berdasarkan apa yang telah daku search kat google serta bertanyakan senior blogger..


jom ramai2 click sini jugak :




p/s : bila la boleh cash out nuffnang ni :)

No comments: